Peru 2002

1santacat.jpgcondor.jpgsunrise.jpgplazacuz.jpgollantayt.jpgmartheo.jpgmachupic.jpgdessert.jpgcolcacan2.jpg1sealion.jpgcolcacan1.jpg025-machupicchu.jpg024-perudalpacamachupicchu.jpg022-peru_mummie_chauchillacemetery.jpg2sealion.jpg2santacat.jpgterasses.jpg

Reisorganisatie: SNP Reiscode: 142021-09

“Reisverslag”

Medereizigers:

Alie Verstoep (Reisleidster), Tineke Romaniuk, Jose Jansen, Joep van Gorp, Karin de Ruijter, Arjen van Mierlo, Patricia van den Broek, Annekatrien van Slooten, Menno Brouwer, Erwin Mantel, Carla Damen, Pauline Jansen, Rob Goezinne, Marlies Schulpen en Theo Oberndorff (verslag)

Donderdag 12-sep-2002

De reis van Limbricht naar Lima.

Het is zover we zijn om 5 uur opgestaan, Karen onze dochter heeft ons naar het station van Sittard gebracht waar we om 6:50 uur op de trein zijn gestapt en om 08:00 uur op Schiphol zijn aangekomen. Een host van SNP stond ons al op te wachten en zei dat de andere medereizigers al aan het inchecken waren. Hij wist verder te vertellen dat onze SNP reisleidster Alie Verstoep al in Lima aanwezig was en dat nog 2 mensen van de groep met Transavia via Parijs naar Lima onderweg waren. Het is een groep van 13 jongere mensen tussen de 28 en 35 jaar waar we mee reizen. We zijn opgestegen met een vertraging van 1:30 uur. De vliegreis was een lange zit van 15 uur met een tussenlanding op Aruba waar we het vliegtuig niet mochten verlaten. We zijn om 19:00 uur locale tijd in Lima geland. Onze reisleidster Alie Verstoep stond ons al op te wachten waarna we met 2 busjes via een tussen stop bij een geldautomaat naar ons 1e hotel zijn gebracht. Na de kamerindeling zijn we om 21:00 uur nog samen gekomen om ons voor te stellen aan de groepsleden en nog wat andere praktische zaken te bespreken. Het advies was om vooral niet alléén de straat op te gaan omdat Lima nogal een gewelddadige stad is voor toeristen. Hierna om 22:30 uur gaan slapen.

Hostal Mami Panchita Av. San Miguel 198, San Miguel Lima.

Vrijdag 13-sep-2002

Van Lima per bus naar Pisco.

Om 8 uur zijn we opgestaan, de rugzakken weer gepakt en in het hotel ontbeten, het weer in Lima was niet best, het was er heel grauw en grijs. We zijn met Erwin, Menno en Carla naar een Internetcafe geweest om de eerste E-mails te versturen, hierna nog wat rondgelopen wat te eten gekocht en weer terug naar het Hotel gegaan. We hebben nog een markt bezocht waar de uitgestalde waar niet al te smakelijk uit zag (of zijn wij verwend?). Om 12 uur hebben we koffie gedronken waarna we met taxi’s naar het busstation zijn gereden waar we om 14:00 uur vertrokken richting eerste bestemming Pisco. De rit ging eerst door de sloppenwijken en verder door de woestijn langs de kust. Het was een heel triest landschap zonder ook maar een plantje met af en toe een hutje in de woestijn. Bij elke stop kwamen van alle kanten Peruanen naar de bus gesneld om fruit en snoep te verkopen. We zijn om 18:30 uur in Pisco aangekomen waar een kleine dikke vriendelijke man ons opwachtte en popelde om voorgesteld te worden aan de groep en ons naar het Hotel heeft geloodst. Pisco is Lima in het klein dus ook grauw en grijs met het betonijzer uitstekend door de daken met wel overal een TV antenne. De hotelkamer was weelderig ingericht, een 2 persoonsbed met een boog van bamboe aan het hoofdeinde. Die avond gezamenlijk gegeten en geld gewisseld in het restaurant (alles geregeld door dat dikke mannetje). Hotel Las Americas Pisco Beatita de Huamay 250 Pisco Zaterdag 14-sep-2002 Met de minibus va Pisco naar Paracas schiereiland. Om 6:30 uur opgestaan en een continentaal breakfast genuttigd. De kleine dikke man had de excursie geregeld van vandaag naar het schiereiland Paracas en de boottocht naar Islas Ballestas. Onderweg miezerde het een beetje wat al heel lang niet meer was voorgekomen (voorbode van El Ninio). Aangekomen werd de bus bestormd door grote aantallen kinderen met koopwaar, fotorolletjes batterijen enz. Vervolgens zijn we in een bootje (ca.25 mensen) gestapt en over zee naar Islas Ballestas gevaren. Aangekomen hebben we werkelijk alles gezien wat ons beloofd was, het figuur in het zand Candelabra, de grote groep zeeleeuwen, en jan van gents. Het was echt overweldigend, vooral het brullen van de zeeleeuwen. Terug aan land aangekomen hebben we koffie gedronken in een tentje waar een donker gekleurde man zittende op een soort doos zingend en trommelend in een schitterend meeslepend ritme zijn lied zong. Vervolgens verscheen een typisch Peruaans bandje met panfluit en trommel. Daarna hebben we de excursie vervolgd op het schiereiland Paracas naar o.a. de Kathedraal, dit is een uitgesleten grot in de kustwand, heel indrukwekkend. Vervolgens zijn we naar een visrestaurant gereden met de bus, waar we lekker hebben gegeten. Vervolgens hebben we een wandeling gemaakt naar een bergtop in de woestijn over zoutvlakten (harde korst) hier hadden we een prachtig uitzicht over een baai. Het weer werd een stuk beter, het zonnetje kwam door het wolkendek heen en het werd gelijk warm. Om 18:00 uur waren we weer terug in het hotel in Pisco. Die avond weer met de hele groep gezamenlijk gegeten in een restaurant waar we weer toevallig door de dikke kleine man naar toe geloodst werden. Daarna zijn we gaan E-mailen naar Nederland, we hadden nog geen bericht terug ontvangen. Hotel Las Americas Pisco Beatita de Huamay 250 Pisco Hoogte: zeeniveau Zondag 15-sep-2002 Per Minibus van Pisco naar Nazca. Om 7 uur ontbeten en om 8 uur met de bagage boven op de bus vertrokken naar Ica. Onderweg op een soort oase hebben we gezandsurft, we moesten eerst een duin beklimmen, we waren zo’n 50 minuten in de brandende zon onderweg, vervolgens kregen we instructies en hebben met zijn allen besloten om maar te gaan zitten op de plank, gezien de hellingshoek van het duin leek dat de veiligste methode. Ik ben als eerste naar beneden gegaan en ben tot halverwege de berg gekomen alwaar de plank zich in het zand ingroef. Erwin was niet zo fortuinlijk bleek achteraf, hij heeft een duikeling gemaakt en is over de kop geslagen, zijn bril was kwijt en zijn schouder zowat uit de kom. De bril is niet meer terug gevonden. Verder waren er heel wat wandelbroeken gescheurd, ik had geluk dat ik mijn spijkerbroek had aangetrokken. Na dit avontuur zijn we vanuit de oase verder gereden naar het “Museo Regionaal de Ica” dit was werkelijk de moeite waard, o.a. vervormde schedels gezien en andere oudheidkundige vondsten, heel informatief. Daarna verder gereden naar Nazca waar we om 19:00 uur zijn aangekomen. Het reizen met de bus was erg vermoeiend, er is weinig beenruimte en de bussen zijn waarschijnlijk gemaakt op de kleine Peruanen. Die avond nog wat rondgewandeld, water en chips gekocht en op tijd gaan slapen.

Gran Hostal Las Lineas Jr. Arica (Plaza de Armas) 299 Nazca

Hoogte: 598 m

Maandag 16-sep-2002 en dinsdag 17-sep-2002

Van Nazca naar Areqiupa.

Om 07:15 ontbeten, daarna met de bus naar Paradones Ruins & Cantello Aquaducts, dit zijn z.g. Ventanas, welke spiraalsgewijs uitgegraven zijn en voeren naar een ondergronds beekje voor irrigatie van de akkers. De volgende stop was bij een pottenbakkerij waar geen draaischijf werd gebruikt, daarna naar een goudafsplitsing bedrijfje gaan kijken, waar met behulp van kwik het goud gescheiden wordt en de mannen en jongens dus de hele dag in de kwikdampen staan. Daarna naar het Cemetery of Chauchilla gereden, dit was luguber, mummies en schedels waar nog haar op zat en botten in uitgegraven kuilen midden en in de woestijn, vervolgens terug gereden naar het hotel waar we de bagage hadden achter gelaten, deze ingeladen en naar een ander hotel gebracht waar we vanavond om 22:00 uur vertrekken met de nachtbus naar Arequipa (2300m).Vervolgens weer met de bus naar het vliegveld voor de rondvlucht over de Nazca lijnen. Wij zijn als eerste samen met Menno en uiteraard een piloot opgestegen, het was helder weer en de lijnen waren heel duidelijk en goed waar te nemen vanuit de lucht. Nadat iedereen van de groep de vlucht goed hadden doorstaan zijn we weer terug gekeerd naar Nazca waar we die avond nog naar het planetarium zijn geweest. Een film over de Nazca lijnen in een auratorium bekeken en nog met een kijker buiten naar de sterren en de maan gekeken. Om 22:30 uur zijn we dan in de luxe nachtbus gestapt met heel veel beenruimte, de nacht zijn we zodoende sluimerend doorgereden en om 7 uur gearriveerd in Arequipa (2300 m). Ingecheckt in hotel, gedoucht en naar het centrum gewandeld en het fameuze Monasterio de Santa Catalina bezocht dit was heel indrukwekkend en mooi. Het klooster werd in 1580 gesticht door de Spaanse weduwe Ana Maria Alvarez. Daarna nog wat inkopen gedaan en een nieuwe zonnebril gekocht. Die middag lekker luierend in de hoteltuin doorgebracht, daarna nog terug naar de stad en naar het Museo Santuarios Andinos waar de mummie van Juanita de bekendste ijs prinses van de Andes is te zien. Om 18:30 uur hadden we een briefing over de rit naar Chivay (3500 m). Het advies is om zoveel mogelijk water te drinken ter voorkoming van hoogteziekte. Casa de mi Abuela Jerusalem 606 Arequipa Hoogte: 2300m Woensdag 18-sep-2002 Van Arequipa (2300m) naar Chivay (3500m). Na het ontbijt met de bus vertrokken, we hadden heel veel flessen water en ook coca bladeren ingeslagen. Je moest ca. 10 blaadjes in de wang stoppen en een beetje steen afbrokkelen en hier op zuigen, lekker is anders maar als het helpt? Onderweg nog gestopt en van de reisleidster een tablet Coramina Glucose tablet gekregen ook een middel tegen hoogteziekte. De eerste stop was bij een Nationaal park waar we lama’s en Vicunias hebben gezien. Na enige tijd merkte je wel dat we op hoogte waren het vele drinken (uiteindelijk 4,5 liter elk) had zijn uitwerking, er moest regelmatig gestopt worden voor een plas pauze (Banyo), heren voor en dames achter de bus. Het hoogste punt was een pas van 4900m. Hier zouden we op de terugweg stoppen, op de heenweg niet omdat we niet geacclimatiseerd waren. Het landschap was weer heel apart. Om 14:00 uur waren we in Chivay (3500m), een sober rustig stadje. Die middag zijn we naar een thermaal bad gegaan, de water temperatuur was ca. 39 graden, heerlijk. Die avond zijn we gaan eten in een restaurant met livemuziek en dans, het was heel gezellig. Toch wel wat last van hoofdpijn de Tocaline bracht uitkomst en werkte goed.

La Posada de Don Juan Av. Salaverry 323 Chivay

Hoogte: 3500m

Donderdag 19-sep-2002.

Wandeling van Corparaque naar Achoma.

Vandaag de eerste echte wandeldag in het gebied van de Colca Canion. Met de bus naar het vertrekpunt Corparaque gereden. Onderweg werkelijk schitterende panorama’s gezien met veel terrassen. We hebben vanochtend inkopen gedaan voor de lunch, tot aan de lunch was het gemakkelijk wandelen pas na de lunch hebben we een paar moeilijke passages gehad en ook een rivier overgestoken, dit ging vrij goed alleen Rob heeft er een natte broek aan overgehouden. Om ca. 16:00 uur arriveerden we in Achoma waar de bus klaar stond om ons terug te brengen via een werkelijk prachtige route naar Chivay. Die avond weer met de groep gaan eten, Pisa. Na het eten nog wat inkopen gedaan voor de lunch van de volgende dag. Die avond weer op tijd gaan slapen. La Posada de Don Juan Av. Salaverry 323 Chivay Hoogte: 3500m Vrijdag 20-sep-2002 Van Chivay, via Cruz del Condor naar Cabanaconda (3287m). Om 5 uur opgestaan en om 6 uur met de bus vertrokken naar Cruz del Condor waar we om half 8 arriveerden, vanaf het viewpoint een stukje afgedaald en gewacht op het opstijgen van de Condor. Na ca. een half uur verscheen de eerste Condor, van 0-8 jaar zijn ze bruin en van 8-60 jaar zwart met een witte kraag en een spanwijdte van ca. 3 meter. In totaal hebben we ca. 10 vogels gezien, totdat ze steeds hoger cirkelden op de thermiek en ten slotte achter de bergen verdwenen. We hebben mensen gezien die een 1 daagse trip vanuit Arequipa geboekt hadden en die groen van ellende uit de busjes stapten omdat ze te snel en waarschijnlijk met te weinig drinken naar deze hoogte zijn gekomen. Om 10 uur zijn we vertrokken voor de wandeling naar Cabanaconda, er was geen beschutting en met het zonnetje in de nek werd het wel 30 graden, een groot gebied was platgebrand en zwart geblakerd en het stonk erg. Onderweg langs een Cavia (lekkernij in Peru) boerderijtje gekomen, we zagen ze levend en gevild in het zonnetje, we werden hartelijk ontvangen. Om half 4 aangekomen in het hotel en lekker gedoucht. Virgen Del Carmen Cabanaconda Hoogte: 3287m Zaterdag 21-sep-2002 Wandeling van Pampa Lejapampa (3900m) naar een topje in de buurt (4300m). Met de bus naar het vertrekpunt gereden, plateau Lejapampa alwaar we onder een prachtig zonnetje aan de wandeling begonnen, we zijn 350 m geklommen zodat we de 4250 m hoogte hebben bereikt. Dit om alvast te acclimatiseren voor de Inka-Trail, met in de verte de twee actieve vulkanen Nevado Apato en Sabankaya (6288m). Vervolgens dezelfde weg terug gewandeld naar de bus en we om 5 uur weer terug in het hotel waren. Er is nog een volleybal wedstrijd Peru Nederland gespeeld welke wij onder grote hilariteit van de plaatselijke bevolking nipt verloren (26-24). Uiteraard weer op tijd gaan slapen. Het is best vermoeiend om op deze hoogte te wandelen, maar het valt toch wel mee, ik denk mede door het vele drinken. Virgen Del Carmen Cabanaconda Hoogte: 3287m Zondag 22-sep-2002 Vandaag de transfer van Cabanaconda (3287m) terug naar Arequipa (2300m). Om 7 uur vertrokken, weer met een stalend zonnetje, we zijn gestopt bij een schitterend panorama van de Colca Canion waar we nog de laatste foto’s hebben gemaakt. Daarna nog een fotostop gemaakt op 4910 m hoogte (hoogste punt van de reis). Ik heb nog een steenmannetje gemaakt, waarna we met de bus met uitgeschakelde motor kilometers lang naar beneden zijn gedaald en waar we om 14:00 uur in Arequipa zijn aangekomen. Daar aangekomen hebben we afscheidt genomen van de uitstekende Peruaanse gids Coco. Eerst zijn we gaan internetten om een teken van leven aan het thuisfront door te geven en hebben ook een paar leuke mailtjes ontvangen. Ook nog geprobeerd via het internet te telefoneren, de verbinding was heel slecht. Het was weer lekker vertoeven in de hotel tuin met een drankje en een zakje chips. We zijn weer met de hele groep gaan eten in een vegetarisch restaurant. De Peruaanse bandjes hebben snel in de gaten dat die Hollanders niet zo fooierig zijn en daarom altijd snel verdwenen, wat ik wel jammer vond. Om half 10 gaan slapen.

Casa de mi Abuela Jerusalem 606 Arequipa

Hoogte: 2300m

Maandag 23-sep-2002.

Van Arequipa (2300m) naar Cusco (3326m)

Om 7 uur met de bus naar het vliegveld gereden waar we om 8:20 in een boeing zijn opgestegen en om 8:50 geland in Cuzco, de vlucht was kort maar indrukwekkend over het Andes gebergte. Vervolgens met een bus naar het hotel gebracht door smalle steile straatjes. We zijn daarna naar het Inca Museum geweest, het was heel interessant waarna we heel knus op een balkon aan de Plaza de Armas wat hebben gegeten. Cuzco is zoals verwacht heel toeristisch maar wel een schitterende stad. Vervolgen zijn we nog in het museum Arte Regeliosa geweest. Om 18:00 uur hadden we met de groep een gesprek met de Inca-Trail gids Edgar, een vrij autoritair mannetje zo bleek achteraf, meer een schoolmeester typje. Hij heeft ons wel heel veel verteld over de geschiedenis van Peru. Zo bestaat er maar één Inca (de koning) en de bevolking zijn de Cuechwa’s. Die avond zijn we gaan eten aan de Plaza de Armas, Meno en Erwin hebben Cavia gegeten, Menno was erg dapper en at er smakelijk van, Erwin had naarmate hij dichter bij het hoofdje kwam steeds meer problemen en is het gevecht gestaakt, Leo de vriend van Alie heeft de restanten aan de straatkinderen gegeven. Hotel Marani Carmen Alto 194 Cuzco Hoogte: 3326m Dinsdag 24-sep-2002 Eindelijk eens uitgeslapen en om half 9 gaan ontbijten, heerlijk “echte” broodjes, vervolgens naar de Plaza de Armas om dollars in te wisselen. Daarna zijn we met een taxi naar de Inka ruïnes ca. 12 km boven de stad gereden. We zijn terug gewandeld en hebben 4 á 6 ruïnes bezichtigd. Aangekomen aan de rand van de stad waren we de oriëntatie kwijt. We hebben aan een meisje de weg gevraagd naar de Plaza de Armas waarop ze spontaan aanbood om met ons mee te lopen. Ze heeft ca. 45 minuten met ons mee gelopen en ons naar de Plaza de Armas gebracht. Ik wilde haar wat geld geven wat ze pertinent maar beleefd weigerde. Ik heb haar met Marlies gefotografeerd en haar adres gevraagd (foto heb ik naar haar opgestuurd). Om 3 uur waren we terug in het hotel waarna we wat gerust hebben en naar een e-mail café zijn geweest en een aardewerk schaal hebben gekocht. Die avond met Menno Erwin en Karen en Joep gaan eten. Om 21:00 uur de was opgehaald en de bagage voor de Inca-Trail gepakt. Hotel Marani Carmen Alto 194 Cuzco Hoogte: 3326m Woensdag 25-sep-2002 Bezoek ruïnes van Pisac en wandeling van Maras naar Urubamba. Vroeg opgestaan ontbeten en om half 8 in de bus gestapt met de bagage voor de IncaTrail en een bezoek gebracht aan de ruines van Pisac, vervolgens doorgereden naar Urubamba waar we hebben geluncht. Daarna verder met de bus naar de cirkels van Moray het zijn agriculturele terrassen, de verschillende niveaus zijn in een grote kom uitgegraven zo verkreeg men de verschillende micro klimaten voor de verschillende gewassen die verbouwd werden om zo de optimale condities te bepalen voor de groei. Het bezoek aan de zoutmijn kon vanwege de vele land-slides niet doorgaan. De overnachting in Urubamba was niet op een slaapzaal zoals in de beschrijving was vermeld maar in 2 persoons kamers, primitief maar vrij schoon. Die middag de markt in Urubamba bezocht, heel indrukwekkend de vrouwen in hun kleurige kledij en hoedjes, de hygiëne was minder, je moet niet kieskeurig zijn. Op tijd gaan slapen want morgen is weer een nieuwe dag waar we de volgende ruïnes gaan bekijken. Hotel Urubamba. Donderdag 26-sep-2002 1e dag Inca-Trail. Van Urubamba naar LLAQTAPATA. Om 07:00 uur opgestaan, de douche was koud en vervolgens ontbeten bij George. Hierna de Inca funderingen van Olllantaytambo gaan bezichtigen, de stenen sloten weer naadloos op elkaar aan. Kinderen met hun moeder in klederdracht gefotografeerd, uiteraard voor geld. De dragers en de keukenploeg hadden zich ondertussen op het dorpsplein bij de groep aangesloten en we kregen onze 1e maaltijd geserveerd bereid door de tracking kok (met koksmuts), soep, rijst met een vleessaus en gevulde avocado’s. Om 1 uur die middag met de bus vertrokken naar km paal 82. De weg was niet gladjes te noemen, de bus veerde een paar keer vervaarlijk heen en weer. Na de groepsfoto bij km paal 82 Piscacucho zijn we via een hangbrug de vilcanota rivier overgestoken en vervolgens een heel eind langs de rivier oever gewandeld waarna we na 2 rustpauzes om half 5 bij het eerste kampement LLAQTAPATA arriveerden. De 2 persoons tentjes stonden op een schitterende locatie op een grasveld naast de rivier. We hebben ons gewassen aan de rivier, bij terugkomst op het kampement was er een meisje met een krat bier. Er moet overal gehandeld worden, maar het paste niet in onze beleving van het lopen van de Inca-trail en bovendien alcohol en hoogte is geen goede combinatie. Er was geen toilettent wat wel een minpunt was. Om 18:00 uur koffie en thee en om 19:00 uur goed gegeten waarna we om 20:30 uur zij gaan slapen.

Inca-Trail to MachuPicchu Campement LLAQTAPATA

Hoogte: 2650m.

Vrijdag 27-sep-2002 2e dag Inca-Trail.

Van LLAQTAPATA naar LLULLUCHUPAMPA Vroeg wakker, om 06:10 begonnen met aankleden en pakken van de bagage, even bij de rivier een kattenwasje. Om 7 uur ontbeten met vers fruit yoghurt pannenkoek en geroosterd brood en om 7:30 uur aan de wandeldag begonnen. In het begin was het klimmen daarna een stuk vlak en vervolgens weer geklommen tot aan de lunch tot 3200 m. De lunch was uitstekend verzorgd, na de siesta zin we weer gestart aan de moeilijke klim tot de volgende kampeerplaats LLULLUCHA PAMPA op 3800 m. Hier zijn we om ca. 15:00 uur aangekomen. Om 18:00 uur koffie en thee waarna het eten ook weer goed gesmaakt heeft, weer geserveerd door de kok met muts. Het was erg fris dus lagen we vroeg in de tent. De natuur is werkelijk schitterend en heel gevarieerd. Het was een zware wandeldag met heel veel Inca trappen. De gids vertelde dat het water van de oorsprong van de Urubamba rivier 3maanden onderweg was naar de Amazone-rivier en vervolgens na 6 maanden uitmondde in de Atlantische Oceaan. Achteraf bezien is dit voor mij de koninginnetocht geweest, mijn knieën deden zeer van al die trappen met ongelijke treden.

Inca-Trail to Machu Picchu Kampement LLULLUCHA PAMPA

Hoogte: 3800 meter

Zaterdag 28-sep-2002

3e dag Inca-Trail, van LLULLUCHA PAMPA naar PHUYUPATAMARCA.

Om 7:45 waren we klaar voor het vertrek en we konden starten met de koninginne-etappe. Na de zonnedans zijn we aan de moeilijke klim naar de dode vrouwenpas WARMIHUAŇUSCA begonnen, eerst 400 m klimmen tot op de pas op 4200 m hoogte, daarna 600m gedaald dan weer 400m geklommen en vervolgens weer 300m gedaald. Dit alles gedurende de morgen en voormiddag. Het was bewolkt weer met af en toe het zonnetje. We hebben om 14:30 uur geluncht en 20 minuten gerust, daarna zijn we door het schitterende regenwoud verder gewandeld waar de bomen met korstmossen zijn begroeid en na ca. 30 minuten kwamen we aan een schitterend uitzicht over groene berghellingen. Om 16:30 uur gearriveerd op de kampeerplaats waar de tentjes niet allemaal veilig waren opgezet, langs afgronden en hellingen. Na enig zoeken hebben we een tentje gevonden wat ons veilig leek. Vervolgen de noodzakelijkste dingen gedaan zoals haren wassen en uiteraard weer op tijd gaan slapen, zodat we morgen de schitterende zonsopkomst kunnen bewonderen.Inca-Trail to Machu Picchu Kampement PHUYUPATAMARCA Hoogte: 3600 meter Zondag 29-sep-2002 4e dag Inca-Trail, van PHUYUPATAMARCA naar de ZONNEPOORT. Het heeft de hele nacht met tussenpozen geregend, dus niet zo best geslapen. We zijn om 5:30 uur opgestaan om de zonsopkomst te zien. Het was een mooi uitzicht met onder ons in het dal dikke wolkenvelden. Het was indrukwekkend om de zonnestralen de pieken van de bergen op de achtergrond te zien uitlichten. Vervolgens ontbeten en de dragers en de keukenploeg de fooi overhandigd waarna we aan de moeilijke afdaling langs steile trappen zijn begonnen. Gelukkig was het droog en de temperatuur liep op zodat we al snel in korte broek konden lopen. We zijn om 13:00 uur na een heel steile beklimming van een trap bij de zonnepoort aangekomen met een overweldigend uitzicht over Machu Picchu. Na het uitzicht bewonderd te hebben zijn we gedaald naar de ruïne van Machu Piccho. Na het maken van een groepsfoto zijn we met de bus naar het dorpje Aguas Calientes gereden, een Cowboyachtige stad met een spoorlijn midden door het dorp. Om 14:30 uur hebben we geluncht en vervolgens ingecheckt in het hotel. De badkamer moesten we delen met Karen en Joep. De bedden waren niet wat we gewend zijn maar het is maar voor 1 nacht. Die avond vrij duur gegeten (voor Peruaanse begrippen). Er was feest in het dorp vanwege het 61 jarig (?) bestaan. Hostal Gringo Bill Pas. Colla Raymi 104 (P.d.Armas) Aguas Calientes Maandag 30-sep-2002 Bezoek Machu Picchu en treinreis naar Cuzco. Vanochtend om 5:30 uur opgestaan voor een bezoek aan Machu-Picchu. Na het ontbijt zijn we met de bus naar de ruïne gebracht. Hier aangekomen hebben we een rondleiding gekregen door onze gids Edgar, hij heeft ca. 2 uur zijn verhaal gebracht met heel veel wetenswaardigheden, het kwam er wel op neer dat hij een (begrijpelijke) hekel had aan de Spanjaarden, die de geschiedenis en dus het hele land kapot gemaakt hadden, de katholieken moesten het ook ontgelden voor hun deel hieraan, spiritualisme was ook niet zijn gebied. Hij had vele mogelijke verklaringen, maar de moraal van zijn verhaal was dat je voor je zelf maar de waarheid moest invullen. Machu Picchu zien was kortom een heel rijke ervaring. We zijn met de bus via 10 a 12 haarspeldbochten naar Aguas Calientes terug gereden waar we om 14:00 uur gelucht hebben en vervolgens om 16:00 uur in de trein zijn gestapt voor de terugreis naar Cuzco. De eerste 2 uur ging door een schitterend landschap langs de Urubamba rivier waarna het donker werd en we om 21:00 uur arriveerden, na eerst een uur heen en weer gezigzagd hebbende om te dalen naar Cuzco. Daarna met taxibusjes naar het hotel gereden, waar we na aankomst eerst de overige bagage hebben opgehaald en vervolgens lekker hebben gedoucht en om 22:30 uur zijn gaan slapen.

Hotel Marani Carmen Alto 194 Cuzco Hoogte: 35m

Dinsdag 1-okt-2002

Vrije dag in Cuzco.

Vandaag uitgeslapen, ware het niet dat andere loges om 4:30 uur moesten vertrekken richting vliegveld, dus toch vroeg wakker. Die ochtend om 9 uur ontbeten en daarna naar de Plaza de Armes geweest om nog wat inkopen te doen, 2 museums bezocht en Theo nog naar de kapper is geweest (leuke ervaring). Die middag zijn we gaan internetten om door te geven wanneer we weer naar huis vertrekken. Om 17:00 uur begonnen met het pakken van bagage, we hebben nog wat kleren achter gelaten voor de stichting Hope die heel veel goed werk verricht in Peru. Die avond zijn we met de groep gaan eten in een Japans restaurant en weer op tijd gaan slapen. We zaten wel onder de muggenbulten of zoiets. Hotel Marani Carmen Alto 194 Cuzco Woensdag 2-okt-2002 Van Cuzco via het Amazonegebied Puorta Maldoado naar Lima. Na het ontbijt stonden de taxibusjes om 7:00 uur te wachten om ons naar het vliegveld te vervoeren. Om 07:30 uur hebben we als groep ingecheckt (gaat sneller), Alie de reisleidster met vriend Leo deden ons uitgeleide. Om 8:40 uur is het vliegtuig opgestegen en om 9:45 uur geland in Puorta Maldoado, waar een klas middelbare scholieren instapten die een excursie van 5 dagen in het amazonegebied hebben gehad, ze waren niet erg stoelvast. Om 11:15 uur zijn we dan geland in Lima. We hebben met de groep een hoekje gevonden in een restaurant waar we de bagage op een hoop hebben gelegd en waar het wachten kon beginnen want we kunnen pas om 17:30 uur inchecken. Een deel van de groep is nog Lima in geweest voor musea te bezoeken. Wij hadden echter genoeg cultuur gesnoven. We zijn om 20:30 uur opgestegen en via een tussenlanding in Aruba waar we nu wel even onze benen konden strekken uiteindelijk 14 uur later op Schiphol geland en vervolgens met de trein naar huis zijn gegaan waar we door onze kinderen werden ontvangen waarna we moe maar voldaan ons eigen bed zijn ingedoken.

Samenvattend

• Vermoeiende reis vanwege de vele verplaatsingen.
  • Veel afwisselende schitterende landschappen.
  • Leuke groep.
  • Kundige reisleidster.
  • De Inca-Trail is schitterend,
  • En zwaar vanwege het wandelen op hoogte.